'Nederlanders geven online 13 procent meer uit in eerste helft 2017'

Nu.nl

04/09/2017

Nederlandse consumenten kopen meer producten en diensten via internet. In het eerste half jaar van 2017 groeiden de online bestedingen met 13 procent ten opzichte van een jaar eerder.

De online uitgaven zijn gestegen ​tot 10,66 miljard euro, becijfert marktonderzoeksbureau GfK vrijdag.

Volgens de Thuiswinkel Markt Monitor die het bureau in opdracht van de branche maakt, doen consumenten inmiddels bijna een kwart (23 procent) van al hun bestedingen online.

Het meeste geld, 5,89 miljard euro, gaat naar producten. De overige 4,77 miljard euro geven mensen uit aan diensten, variërend van vliegreizen tot verzekeringen.

De grootste procentuele groei zat het afgelopen half jaar in speelgoed (43 procent) en schoonheids- en verzorgingsproducten (41 procent).

Volgens directeur Wijnand Jongen van ondernemersorganisatie Thuiswinkel.org laten de cijfers zien dat ''nagenoeg alle groei in de Nederlandse detailhandel afkomstig is van de online activiteiten van webwinkels en van winkels in de winkelstraat die ook online producten verkopen''.

In fysieke winkels zit nauwelijks groei, op enkele uitzonderingen na. Woonwinkels doen bijvoorbeeld wel goede zaken.