WhatsApp start zakelijke appdienst

NRC.nl

06/09/2017

WhatsApp begint met zakelijke accounts. KLM is een van de eerste bedrijven die de dienst gaat gebruiken.

KLM beschikt vanaf dinsdag over een zakelijk account op WhatsApp, als een van de eerste bedrijven en de eerste luchtvaartmaatschappij in de wereld. Dat maakt het bedrijf deze dinsdag bekend.

Een klein aantal grote bedrijven neemt wereldwijd deel aan een test van WhatsApp, het communicatieplatform op smartphones dat door meer dan 1 miljard mensen wordt gebruikt. De deelnemende bedrijven krijgen een zogenoemd verified account, herkenbaar aan een groen vinkje achter de bedrijfsnaam. Daarmee weten gebruikers dat ze daadwerkelijk met dat bedrijf communiceren. De berichten zijn versleuteld en alleen leesbaar voor zender en ontvanger.

KLM-klanten kunnen via WhatsApp in tien talen hun boekingsbevestiging, incheckmelding, instapkaart en vluchtwijzigingen ontvangen. Ze geven tijdens online boeken of inchecken aan dat ze via WhatsApp informatie willen ontvangen, of voegen KLM toe aan hun contacten.

Pieter Groeneveld, verantwoordelijk voor digitale strategie bij Air France-KLM, garandeert dat gebruikers alleen „relevante boodschappen” van KLM ontvangen. „De klant zit niet te wachten op reclame. Dit is alleen bedoeld voor een-op-eencommunicatie met onze klanten.”

WhatsApp is onderdeel van Facebook. Het koppelen van gebruikersdata tussen WhatsApp en Facebook is al een keer afgestraft door de Europese Commissie. Groeneveld: „Natuurlijk is privacy een zorg. Maar mensen maken hun eigen afweging en de boodschappen zijn versleuteld. Gezien het aantal gebruikers van WhatsApp bestaat er veel vertrouwen in het platform.”

Voorloper

KLM loopt voorop bij het gebruik van sociale media. Wereldwijd bieden 250 medewerkers van KLM ondersteuning via Facebook, Messenger, Twitter, LinkedIn en sinds juni WeChat, zeer populair in China. Van de 25 miljoen mensen die KLM op sociale media volgen zitten er 15 miljoen op Facebook.

Aanwezig zijn op WhatsApp is vooral van belang in Europa, zegt Groeneveld. „We willen zijn waar de klant is en dit is een puzzelstuk in de mondiale dekking. WeChat is groot in China, Messenger in de VS en Azië, WhatsApp in Noordwest-Europa en Zuid-Amerika.”

Whatsappwereldwijd

Voor Facebook zijn de zakelijke accounts een manier om geld te gaan verdienen met WhatsApp, in 2014 gekocht voor 19 miljard euro. Opties als reclame of betalen voor gebruik liggen zeer gevoelig bij de consument.

Hoe het verdienen aan de zakelijke accounts precies werkt, is aan WhatsApp, zegt Groeneveld. „Ik kan wel zeggen dat KLM niets betaalt voor de dienst. Dit gaat om een samenwerking. Voor WhatsApp is het een kwestie van leren. Voor ons ook.”